Onze keuze voor De Nieuwe Lichting

door Thomas Konings

Net zoals vorig jaar vellen we ook nu weer ons oordeel over de finalisten van De Nieuwe Lichting. We vroegen redacteurs Jens Van Lathem, Beau Janssens en Thomas Konings om hun mening over de gepromote songs van de verschillende kandidaten en telden daarna onze scores bijeen om tot een gedroomde Nieuwe Lichting te komen. Stream alle songs in de playlist van Studio Brussel onderaan.

Wanthanee – Only shadows remain

Jens: Zet er een paar lagen extra onder en je hebt Mariee Sioux, althans dat dachten wij een minuutje lang. Daarna wordt het duidelijk dat Wanthanee niet enkel naar folkmeisjes luistert, maar ook de indie pop van de voorbije jaren serieus bestudeerd en opgezogen heeft. Dat kan een mooie combinatie worden, en ‘Only shadows remain’ is daar een mooie aanzet toe. – 3,5/5

Beau: De elektronische toetsen tillen ‘Only shadows remain’ net boven het gemiddeld meisje-met-de-gitaar-cliché, al is dat een trucje dat we niet voor het eerst horen. Whantanee beschikt wel over een mooi stemgeluid en als haar sound nog wat uitgediept wordt, zit er zeker potentieel in dit nummer. – 3/5

Thomas: In een veel te mannelijke finale valt Wanthanee puur al op omdat ze een vrouw is. Er is gelukkig meer dat haar binnen deze selectie doet opvallen: haar mooie stem bijvoorbeeld, maar ook het meeslepende liedje dat heel overtuigend overkomt. Momenteel pronkt de zangeres nog iets te veel met haar stem en mist ‘Only shadows remain’ een eigen smoel en wat aanstekelijkheid, maar het potentieel is er zeker al wel. – 3,25/5

Equal Idiots – Salmon pink

Jens: “Oh giiiiiirl / you have no faith in medicine!”, oei, dat is een ander nummer zeker? Nee serieus, van alle garagerock, bluesrock, indierock et cetera bandjes die de voorbije jaren met z’n tweeën de hort zijn opgegaan is Equal Idiots zeker niet de slechtste. Zouden zelfs aan bod kunnen komen als iemand ons vraagt iets leuk op te zetten. – 3,5/5

Beau: Equal Idiots draait al een tijdje mee in de Belgische garagerockscene, met onder andere een release op Oddie Records. Hun jonge leeftijd zorgt natuurlijk voor een hoge aaibaarheidsfactor, hoewel ze zonder de twijfel de stoerste band van deze lichting zijn. Het feit dat ze zich, in tegenstelling tot de andere bands, totaal niet serieus nemen is een echte verademing. ‘Salmon pink’ is bovendien een ongecompliceerde garage-banger die qua niveau niet echt boven andere garage-bandjes uitsteekt, maar wel ongelooflijk leuk is. 3,5/5

Thomas: Sorry Equal Idiots ik vind jullie echt super super super leuk, maar op het podium werkt jullie muziek veel beter dan op plaat. Deze afgelikte opname doet me wat denken aan The Black Box Revelation en het nummer mist de energie en het spelplezier dat we van jullie gewoon zijn. – 2/5

normanhoffman – Amper panter

Jens: Zouden zeker niet aan bod komen als iemand ons vraagt iets leuk op te zetten; normanhoffman zijn het zoveelste voorbeeld van hiphop die krediet wil krijgen door een klein beetje met opzet belachelijk te klinken. Het wordt oud, heel snel oud en doet ons verlangen naar nummers waar wij nog echt ironisch naar konden luisteren: Jack Parrow, Die Antwoord, je weet. – 2/5

Beau: Ik denk dat dit grappig moet zijn, maar ik weet het niet zeker. – 0,5/5

Thomas: MssingNo heeft vandaag een nieuwe ep uitgebracht, besteed je tijd aan iets serieus. – 0/5

Froze – Ongekroonde koning

Jens: Eerlijk, ‘Ongekroonde koning’ heb ik toch een paar keer moeten beluisteren. Ja, dat naar Hollands neigende accent is lastig en een van de vele kwaaltjes waar Belgische hiphop wel eens aan wil lijden als het niet in het dialect gebeurt. Maar de flow, de beat en de productie deden ons verbazend aangenaam denken aan iemand als pakweg Loyle Carner. Met wat meer instrumenten en wat meer werk aan de teksten krijg je iets waar we nog voorzichtig mee kunnen uitpakken ook. – 3/5

Beau: Froze doet heel erg zijn best om poëtisch over te komen, maar slaagt er maar zelden in. Dit in combinatie met de zwakke beat en hook maken dat het een gefaalde poging als diepzinnige rapper is. – 1,5/5

Thomas: Jammer dat de jury van de De Nieuwe Lichting voor het soort opgekuiste Radio 2-vriendelijke hiphop koos, terwijl er zoveel ander talent van eigen bodem potten begint te breken in het genre. ‘Ongekroonde koning’ is zeker niet slecht en zelfs best soulvol, maar het mist tanden of slagkracht. – 2,5/5

Modern Art – Hindenburg

Jens: We zeiden het al vaker, brave jongens die van Modern Art. Gaat nooit veranderen. – 2,5/5

Beau: ‘Hindenburg’ is een fijn deuntje, dat vooral vocaal opvalt met zijn mooie harmonieën. De instrumentatie mist echter nog een tikkeltje originaliteit om echt te blijven plakken. Storen doet het zeker niet, maar morgen zijn we het vast alweer vergeten. – 2,5/5

Thomas: Er zitten een heleboel brave jongens tussen de finalisten van De Nieuwe Lichting en ook Modern Art lijken wel perfecte schoonzonen. ‘Hindenburg’ is zo een beetje saai en mist misschien wat durf, maar het is wel een rijke en slimme song die na enkele luisterbeurten nog beter wordt. Beeld je in dat de song niet keurig, maar intiem bedoeld is en dan wordt het best een aangenaam stukje muziek. – 3/5

RHEA – Never out of sight

Jens: Spierballenrock, opzettelijke noise-nonchalance en een kwelende stem, het is een combinatie die bij Studio Brussel nooit over datum lijkt te gaan. Je kan je afvragen waarom. Misschien omdat hun smaakpapillen kapot zijn, of misschien omdat ze zoals wij trauma’s aan schimmelhaar hebben overgehouden en het potje gewoon niet durven opendoen? – 1/5

Beau: Leren jekkers, smerig riffje, gierende solo’s,… RHEA gooit het ene rock-cliché na het andere rond je oren en klinkt alsof het zichzelf heel erg serieus neemt. Helaas missen ze zo de nodige dosis pit en de echte overgave die nodig is om dit soort muziek niet oersaai te doen klinken. 1,5/5

Thomas: “Stoere” “goeie” radiorock naar de visie van Dave Grohl. – 1/5

HULDER – Spirals

Jens: HULDER (is dat West-Vlaams?) lijkt te twijfelen tussen een nummer te enten op een classic rock-riff of een indierock-refreintje. En net daardoor lijkt het geheel te werken. Bizar, maar goed, als ze verder oppassen niet zoals Kasabian te beginnen klinken kan dat helemaal in orde komen. – 4/5

Beau: In een tijd waar Tame Impala wannabes van overal lijken te komen, kon dit natuurlijk ook niet ontbreken in De Nieuwe Lichting. De eer is weggelegd voor Hulder die met ‘Spirals’ een verdienstelijke poging deden om een psychpophitje te schrijven. De songstructuur is inventief genoeg en de gitaarmelodie voldoende catchy om hen boven de middelmaat te doen uitstijgen. ‘Spirals’ is niets voor de echte psych-puristen, maar zeker goed genoeg voor de modale radioluisteraar. – 3/5

Thomas: De jongens van HULDER zijn van plan de huidige psychpoprevival nog wat langer te rekken en met ‘Spirals’ doen ze een meer dan verdienstelijke poging. Het nummer is een soort mix van Real Estate en radiovriendelijke britpop. Die werkt best wel goed, dankzij een catchy, makkelijk in het gehoor liggend refrein en een uitdagender stuk na twee derde lied dat toch nog voor het nodige avontuur zorgt. – 3,5/5

Clear Season – Don’t take too long

Jens: Singer-songwriters met een goede en een beetje speciale stem, ze mogen blijven komen van mij. Alleen spijtig dat de productie bij Clear Season er duidelijk op wijst dat hij meer de richting van Ozark Henry en Novastar op kijkt. Brrrr. – 2/5

Beau: Clear Season maakt folkpop waarvan het gemiddelde scoutsmeisje zegt dat het “omg, keischoon” is. Perfect dus voor een zender waar middelmatigheid meer en meer de norm wordt. 1/5

Thomas: De wereld zit niet te wachten op een nieuwe Ozark Henry- of Tout Va Bien-kloon. Te braaf, te voorspelbaar, te ongeloofwaardig. Singer-songwriters als Clear Season lijken me trouwens iets typisch Belgisch: ‘Don’t take too long’ is bescheiden en lijdt aan het motto “doe maar gewoon, da’s al gek genoeg”. – 2/5

Dus, wij supporteren straks voor Hulder, Equal Idiots en Wanthanee.