Sorry lacht met clichés op ‘925’

door Eva Gutscoven

In een tijd waar de structuur (als er die al was) wordt weggevaagd door een pandemie is er gelukkig nog Sorry, dat met debuutalbum ‘925’ (nine-to-five) terugblikt op een traditionele werkdag. Buiten deze (ironische) knipoog vinden we geen andere referenties naar de sleur op de werkvloer. Ook het resultaat is niet echt wat van je van de typische modelwerknemer kan verwachten: rommelig, onverwacht en soms vies.

Frontvrouw Asha Lorenz en guitarist Louis O’Bryen vormen het gezicht van Sorry, een vijfdelige band. De gemiddelde snelheid van het album bevindt zich ergens tussen indierock en triphop. Niet dat snelheid iets uitmaakt bij het Londense duo. Zo verliest een loom ritme (opener ‘Right around the clock’ bijvoorbeeld) niet meteen aan intensiteit (zie de wilde saxofoon en Lorenz’ scheurende stem in datzelfde nummer).

De songs vallen binnen zoals een onverwachte vogel op de vensterbank. Sorry verrast bij elk nummer met vervreemdende elementen (die spookachtige synths in ‘Snakes’) en dynamische wissels. Zo start ‘In unison’ als een ballade, breekt uit in een catchy refrein en vervalt dan in een bevreemdend tussenstuk die zware gitaren en violen succesvol laat samenvallen. ‘Starstruck’ onthouden we door de aanstekelijke gitaarriffs, waarbij Lorenz’ “ugh” – inclusief vettige rochel – al even memorabel is. In ‘Ode to Boy’ worden de instrumenten vervangen door een kinderkoor. Het resultaat is dat je je ogen niet kan afhouden van het raam.

Net zoals de albumtitel zijn ook de teksten doorspekt van een gezonde dosis ironie. In een band spelen is anno 2020 erg cliché. Sorry lacht daar mee in ‘Rock ‘n’ roll star’ (“I stayed up all night with a washed-up rock ‘n’ roll star”) en ‘Right around the clock’ (“The dreams in which we’re famous are the best I’ve ever had”).

Naast gevleugelde dieren en niet-modale werkmensen denken we bij ‘925’ ook aan King Krule (is Marshall zijn bijna radeloze saxofoon kwijtgespeeld in ‘Rosie’?), The Kills ( ‘Perfect’ en ‘More’) en Cherry Glazerr (een hoger stemregister en poppy gitaargeweld zijn zoals de combinatie tomaat-mozzarella). Als we nog even moeten binnen blijven, is dat ok. Het dierenrijk en Sorry zorgen voor genoeg vertier op respectievelijk balkons en in huiskamers.