De Belgische producer Kassett, recent nog winnaar van de Red Bull Elektropedia Award voor Most Promising Artist, goochelt op zijn ‘Platinum’ met verschillende stijlen. In achttien minuten worden zoveel verschillende zaken samengebald, dat je de ep automatisch nog eens op repeat zet om alles te kunnen ontwarren. Ondergetekende houdt wel van een muzikale zoektocht en liet zich begeesteren door het aanbod.
Hoewel de muziek alle kanten rond stuitert, passen de acht nummers wonderwel bij mekaar. Eén element dat vaak terugkeert is het gebruik van gebroken stemmen. De zang van M-O-R-S-E op opener ‘Retiens-moi’ wordt zwaar bewerkt, net als die van Eosmin op ‘Gemendo’. Het resultaat daarvan is dat in tegenstelling tot een “normale” gang van zaken, de vocalen het instrumentale meer kracht bij zetten. Toch kunnen de songs ook instrumentaal perfect op zichzelf staan. ‘Chrome’ is daarvan het beste voorbeeld. Hier merk je duidelijk een hiphopinvloed zoals Suicideyear en Yung Gud die wel eens durven gebruiken. Gelukkig speelt Kassett geen leentjebuur bij hen, maar geeft hij zijn eigen twist aan het subgenre. Ook op ‘Long live young love’ hoor je hiphop, zij het in een iets subtielere vorm. De Oosters aandoende samples geven het geheel een dromerig gevoel, waarin veel ruimte is om elke geluidslaag tot bloei te laten komen. Een topper in een compleet andere stijl is dan weer ‘Traces to nowhere’. Hier wordt meer voor een housegeluid geopteerd, al komen bovenop de beat elementen terecht die men ook wel eens kon terugvinden op het rustigere werk van Crystal Castles.
Tussen de viertal langere stukken worden kleine snippers muziek ingelast die het geheel bij elkaar houden en tegelijkertijd altijd breken met hun voorganger. Kassett toont met dit werk dat hij veel verschillende richtingen kan uitgaan in de toekomst. Voor de behapbaarheid zou het beter zijn om te focussen op enkele invloeden in plaats van de vele nu, maar dat zou de diversiteit aan stijlen die op ‘Platinum’ moeiteloos tentoongesteld worden onrecht aandoen.
De ep is volgens het “Pay what you want” principe te downloaden via de Bandcamppagina van het DRLRlabel.
Kassett kan je live aan het werk zien op 29 januari in de Kinky Star, en op 13 februari in de Vooruit.