Dat we Kanye West systematisch blijven betrekken bij reviews van het genre hiphop wordt mogelijks een beetje afgezaagd. Wanneer Chance The Rapper echter zelf verkondigt “Kanye’s best prodigy, he ain’t sign me but he proud of me”, kunnen we er niet omheen. Dat beide Chicagoans sterk met elkaar verbonden zijn horen we in openingstrack ‘All we got’, dat als tegenhanger van Kanyes ‘Ultralight beam’ beschouwd kan worden. Waar op ‘The life of pablo’ Chance een zeer verfrissende strofe kon bijdragen, worden we hier net iets minder omvergeblazen. “This ain’t no intro, it’s an entrée”, horen we. Klinkt eerder als een aperitiefhapje, als we zo vrij mogen zijn.
Halverwege ‘Coloring book’ klinkt het “Am I the only nigger still care about mixtapes?” Zéker niet, we juichen het zelfs toe. Hoewel het verschil tussen een mix tape en een album tegenwoordig niet echt meer duidelijk is, lijkt de benaming hier toch te duiden op meer vrijheid voor experiment. Heel wat interessante featurings passeren de revue, van meer gevestigde waarden als Young Thug en Lil Wayne tot next big things in de maak zoals Lil Yachty en Noname. Qua sfeer gaat het bij ‘Coloring book’ eveneens verschillende kanten op, en dat stoort niet wanneer dat onder het mom mix tape gebeurt. We hebben echter wel een lichte voorkeur voor nummers als ‘Summer friends’, ‘Blessings’ en ‘Finish line/drown’. Funk, soul en simpele grooves zwaaien hier de scepter, en dat gaat Chance veel beter af dan de bombastische sound die we op ‘No problem’ horen.
In ‘Blessings’ horen we een verrassend arrangement met veel blazers en een sterke gospel-insteek. De (bij gebrek aan een beter woord) breezy manier van rappen die typerend is voor Chance The Rapper past perfect bij dit soort hiphop. Aan het einde van ‘Coloring book’ komt dit gospelmotief tot volle bloei in ‘How great’ en ‘Blessings (reprise)’. Dat laatste doet trouwens enorm aan Kendrick Lamar denken, met mooie jazzy vloeiende vocals. Dat Chance een brave Christen is, lijkt echter niet te verhinderen dat er ook wat gedanst mag worden. ‘Juke Jam’ is een rasecht bump and grind-nummer, geproducet door Mount Kimbie en bijgestaan door Justin Bieber, die hier flink wat Justin Timberlake kanaliseert. Wanneer er echt gedanst moet worden haalt Chance er producer en DJ Kaytranada bij, en dat bleek een zeer goed idee te zijn. ‘All night’ is een rasecht clubnummer met een heerlijke 80s house vibe. Dat de tekst niet helemaal politiek correct is nemen we er dan graag bij. Start dancing, ho.
‘Coloring Book’ is divers, origineel en laat zien dat Chance The Rapper iets nieuws kan bijdragen aan de huidige hiphop scene. Hij omringt zich door de juiste mensen en heeft een stem die niet snel verveelt. Hoewel religieus geïnspireerde rap soms belerend kan overkomen blijft ‘Coloring book’ licht verteerbaar. If this is Christian rap, take us to church.